Uncensored

An exhibition by Tawan Wattuya, Yonyang : Retracing Aesthetics and Friends Company, Ati kongsook and TRK

20 April–18 May 2013

นิทรรศการศิลปะ Uncensored เป็นการรวมกลุ่มของกัลยาณมิตรบนเส้นทางศิลปะร่วมสมัยทั้ง4 คน ได้แก่ อติ กองสุข (Atikongsook), ตะวัน วัตุยา (TawanWattuya), TRK และบริษัทย้อนแยงสุนทรียะและสหาย (Yonyang : Retracing Aesthetics and Friends Company) แต่ละคนต่างที่มาที่ไปไม่ว่าจะในนามแฝงหรือบนแนวคิดทางสุนทรียศาสตร์ที่ทำให้พวกเขาได้รู้จักกัน ดูราวกับว่าศิลปะได้ทำหน้าที่เปิดเผยและปกปิดจนทำให้เราได้รู้จักศิลปินผ่านโฉมหน้าที่เรามักจะเรียกกันว่า “ตัวตน” โดยเฉพาะศิลปะร่วมสมัยที่ปลดปล่อยให้ “ตัวตน” เป็นโจทย์สำคัญอันหนึ่งที่ทำให้บทบาทของศิลปินมีวิวัฒนาการมาโดยตลอด นอกจากนี้ “ตัวตน” ยังมีบทบาทสำคัญของการศึกษามนุษย์ผ่านการทำงานศิลปะเพราะ “ตัวตน” คงไม่ได้มีสารัตถะเพียงชื่อ หรือตัวบุคคลเพียงเท่านั้น บางกรณีกลายเป็นเรื่องที่น่าสงสัยไม่น้อยเมื่อผู้ชมกำลังเรียกร้องความเป็นตัวตนจากผลงานศิลปะ หรือกำลังตั้งคำถามเกี่ยวกับผู้แต่ง (Author) ดังเช่นการถามถึงแนวคิด (Concept) ของผลงานศิลปะร่วมสมัยที่จะต้องสืบหาผู้อ้างอิงถึงกลายเป็นขนบที่เรียกร้องให้มีถ้อยแถลงจาก “ตัวตน” ไม่ว่าความคิดนั้นจะมาจากผลงานเอง หรือออกมาจากปากของศิลปินจากสำนึกของผู้ชม หรือจะมาจากใครก็ตาม เมื่อการประพันธ์นั้นได้กระจายออกไปในวงล้อมของสาธารณะชน

Uncensored is an exhibition by a group of four friends in the world of contemporary art, includingAtiKongsook, TawanWattuya, TRK and Yonyang: Retracing Aesthetics and Friends Company; all of them have unique backgrounds reflected in their pseudonyms and/or aesthetic concepts which bring them together.It seems that art simultaneously reveals and conceals the artist through the face of what we call “identity”, especially in contemporary art, where “identity”, as one of the most important themes, hasalways made significant contributionsto the development of artist’s role. “Identity” also plays an important role in the study of human through artistic process, since the essence of “identity” does not only lie innames or personalities. In some cases, the audience expect to find the artist’s identity in his/her works,ask questions about ‘the author’,or search for references of artistic concepts in contemporary works. Thisleads to a conventional requirementfor the statement of artist’s “identity”, no matter whether that concept is shown in the work,is revealed in the artist’s own words, appears in the audience’s consciousness, or stems from any other sources when that piece of composition is brought to the public eye.

GALLERY